Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, stacjonarne I stopnia (12-PRK-DZ-S.L.3) | |
I stopnia stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyDziennikarstwo i komunikacja społeczna to kierunek studiów, który wzbudza duże zainteresowanie, a wybierany jest przez osoby, które wiedzą, że w przyszłości będą:
Jako student Dziennikarstwa i komunikacji społecznej zdobędziesz ogólną wiedzę, którą wykorzystasz bardzo konkretnie. Dowiesz się o podstawowych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji medialnych i politycznych. Poznasz niezbędne do pracy zagadnienia z zakresu ekonomii, prawa, filozofii, socjologii, historii i politologii. Ponadto poznasz podstawy dziennikarstwa i komunikacji społecznej – historię i teorię mediów, ich społecznego i kulturowego oddziaływania. Zapoznasz się z gatunkami medialnymi, sposobem kształtowania i badania opinii publicznej, a także wejdziesz w tajniki zarządzania tak informacją, jak i samymi mediami. Wiedzę tę będziesz mógł wykorzystać w praktyce podczas warsztatów dziennikarskich, realizowanych w czterech formach: radio, TV, prasa i Internet. Znacząca liczba przedmiotów związanych z filmem i kinem umożliwi Ci skuteczne przygotowanie do pracy dziennikarza w dziale kultury. Program studiów podzielony został na moduły, tak, abyś lepiej mógł skoncentrować się na kształtowaniu i ulepszaniu wybranych przez Ciebie umiejętności i kompetencji. Dostępne moduły możesz wybrać w zależności od własnych zainteresowań. Oferujemy Ci cztery najpopularniejsze kierunki:
*Opcja ta została przygotowana w ramach projektu realizowanego we współpracy z Fundacją HumanDoc, współfinansowanego przez program polskiej współpracy rozwojowej MSZ RP. Kliknij, by dowiedzieć się więcej! Zobacz stronę Wydziału Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej >>> Czego uczy się na dziennikarstwie i komunikacji społecznej? Dziennikarstwo i komunikacja społeczna to kierunek studiów, którego program nauczania można podzielić na następujące części. Pierwszą tworzą przedmioty składające się na ogólne wykształcenie absolwenta (nauka o polityce, socjologia, historia, ekonomia, prawo, filozofia). Druga część to przedmioty dające teoretyczne podstawy dziennikarstwa i komunikacji społecznej (historia mediów, gatunki dziennikarskie, teoria mediów, marketing polityczny, społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów). Na trzecią część składają się przedmioty kształtujące umiejętności zawodowe. W gronie wykładowców są dziennikarze mediów regionalnych i ogólnopolskich, a także specjaliści od reklamy i Public Relations. Do dyspozycji studentów przygotowaliśmy świetnie wyposażoną w cyfrowy sprzęt reporterski pracownię do montażu radiowo-telewizyjnego (kamery, aparaty i magnetofony do nagrań radiowych). Wszystkie zebrane i nagrane materiały można studenci montują w trakcie zajęć, dzięki czemu poznają specyfikę pracy w profesjonalnych redakcjach. Studenci odbywać też będą zajęcia w siedzibie Studenckiej Telewizji Uniwersytetu Opolskiego, gdzie w małych grupach zajmą się tworzeniem programów telewizyjnych. Pracę radiowca na co dzień zgłębiać będą w studenckiej rozgłośni Radio Sygnały. Na studentów zainteresowanych pisaniem czekają w naszej pracowni programy do profesjonalnego składu gazet. Pod okiem dziennikarzy i grafików będą mogli realizować swoje pomysły, stawiając pierwsze kroki w piśmie „Gazeta Studencka”. Dlaczego warto studiować ten kierunek? dr Sabina Baraniewicz-Kotasińska, koordynatorka kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna Działalność studencka Nasi studenci działają w wielu organizacjach: Samorządzie Studenckim, Studenckim Kole Naukowym Politologów, w Kole Naukowym „Radio-Sygnały” (pasjonaci radia), w Kole Naukowym „Studencka” (pasjonaci dziennikarstwa prasowego), a także w SETA TV, czyli najlepszej w Polsce telewizji studenckiej, dzięki czemu rozwijają swoje pasje i pogłębiają zainteresowania. Nasi studenci to nasi najważniejsi partnerzy w działaniach – to oni tworzą życie studenckie naszego Wydziału! Studenci biorą aktywny udział w pracach naukowych Instytutu, pomagając przy realizacji oraz organizując konferencje i debaty naukowe. Zapraszają również w nasze mury wybitne postaci życia politycznego, kultury, nauki i sportu. Do dyspozycji czeka na nich nowoczesne Centrum Kultury Studenckiej. Co można robić po tych studiach? Absolwent będzie przygotowany do podjęcia pracy w redakcjach ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych medióworaz w wyspecjalizowanych agencjach zajmujących się komunikacją społeczną i marketingiem. Będziecie w stanie swobodnie funkcjonować na rynku nowych mediów. Nasi absolwenci pracują w najważniejszych redakcjach rozsianych po całym kraju; swobodnie kreują przekaz informacji, który codziennie trafia do setek tysięcy odbiorców. Informacja stanowi dziś jeden z kluczowych zasobów. Rzetelna, wiarygodna informacja pozwala podejmować odpowiednie decyzje polityczne i biznesowe. Informacja stanowi też narzędzie do zarządzania grupami społecznymi, a niejednokrotnie sterowania zachowaniami społecznymi jednostek i grup. O ile poprzednie wieki charakteryzowały się deficytem informacji (tylko nieliczne osoby miały dostęp do aktualnych informacji), o tyle XXI wiek wyróżnia się nadprodukcją informacji, z czego część z nich to tzw. fake newsy. W takich warunkach zawód dziennikarza nabiera szczególnego znaczenia. Dziennikarz zbiera bowiem informacje, weryfikuje ich prawdziwość, interpretuje je i osadza w szerszym kontekście, a następnie podaje do publicznej wiadomości. Dzięki pracy dziennikarza, społeczeństwo lepiej rozumie wydarzania i zachodzące w świecie procesy. Kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna ma na celu przygotowanie do podjęcia zawodu dziennikarza i wykonywania go zgodnie z najlepszymi standardami warsztatowymi i etycznymi. Są to idealne studia dla osób, które chcą rozwinąć swoje umiejętności oraz podjąć wyzwanie na rynku pracy, nie tylko w mediach, ale również w usługach kreatywnych, jako copywriterzy, social-media ninja, specjaliści od pozycjonowania i targetowaniatreści i wielu innych, dopiero co powstających. Dołącz do nas już dziś! Kontynuowanie nauki na II stopniu studiów Absolwent kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna będzie przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia na kierunkach z obszaru nauk społecznych, m.in. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Global Studies, Public Relations, Europa Master, Politologia, Stosunki międzynarodowe, Zarządzanie Publiczne lub na kierunkach pokrewnych Dostępność Serdecznie zapraszamy na studia wszystkie osoby. Jesteśmy Wydziałem w pełni dostępnym! Zarówno pod względem infrastrukturalnym, cyfrowym czy komunikacyjnym jesteśmy otwarci i wspierający. Program studiów został dostosowany do potrzeb i możliwości naszych studentów. Chciał(a)byś uzyskać więcej informacji? Napisz lub zadzwoń do nas! Cudzoziemcy Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadającyh zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą) |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Standardy nauczania
Efekty kształcenia dla kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna zatwierdzone Uchwałą nr 49/2016-2020 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 25.05.2017. Program studiów określono Uchwałą nr 122b/2017 Rady Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego z dnia 16.03.2017.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ma podstawową wiedzę z zakresu nauki o polityce, jej umiejscowienia w obrębie obszarów i dziedzin nauk społecznych oraz występujących relacji między nimi.
Posiada podstawową wiedzę w zakresie dylematów współczesnej cywilizacji, związanych z podejmowanymi działaniami w obszarze struktur oraz instytucji politycznych, społecznych i medialnych, a także ekonomicznych, prawnych i kulturowych.
Zna w podstawowym zakresie metodologię badań w naukach społecznych.
Objaśnia podstawowe normy i reguły organizujące struktury oraz instytucje społeczne (ze szczególnym uwzględnieniem obszaru mediów i komunikowania) i polityczne (prawne, moralne).
Wskazuje źródła, naturę i zmiany prawidłowości rządzących strukturami i instytucjami, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości człowieka jako twórcy kultury.
Definiuje podstawowe pojęcia i regulacje z zakresu ochrony własności intelektualnej, prawa autorskiego oraz przedsiębiorczości indywidualnej.
UMIEJĘTNOŚCI
Identyfikuje i interpretuje zachodzące zjawiska społeczne, polityczne, ekonomiczne, prawne i kulturowe w oparciu o posiadaną wiedzę ze szczególnym uwzględnieniem nauki o polityce w obszarze nauk społecznych.
Potrafi identyfikować, planować i z użyciem metod projektowych proponować odpowiednie rozwiązania złożonych i nietypowych problemów w obszarze mediów i komunikowania.
Potrafi gromadzić, opracowywać oraz interpretować materiały źródłowe w obszarze nauk społecznych.
Będąc świadomym potrzeby ustawicznego uzupełniania wiedzy i podnoszenia własnych umiejętności i kompetencji, potrafi ocenić wpływ sytuacji ekonomicznej, politycznej, prawnej i społecznej na podmioty i procesy w obszarze nauk społecznych.
Biorąc udział w realizacji prac zespołów projektowych bądź indywidualnie potrafi kształtować proces własnego rozwoju i innych osób.
Umie wykorzystywać odpowiednie środki i techniki cyfrowe (w tym z pogranicza ICT oraz umożliwiające kształcenie na odległość) w zakresie dot. mediów i komunikowania.
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych na temat zagadnień z zakresu mediów oraz komunikowania w języku polskim oraz obcym.
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prowadzenia i analizowania projektów zawodowych w obszarze mediów oraz komunikowania.
Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego, w tym podstawowymi terminami z zakresu nauki o polityce i nauki o mediach.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Ma świadomość znaczenia nauk społecznych dla kształtowania więzi i postaw społecznych, co przejawia się w wyrażaniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy.
Jest przygotowany do pracy (również pod względem przestrzegania zasad etyki zawodowej) w organizacjach i instytucjach medialnych oraz w obszarze komunikowania.
Jest zdolny do zorientowania się na doprecyzowanie priorytetów zawodowych, służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Docenia znaczenie wartości demokratycznych oraz ma świadomość konieczności aktywności obywatelskiej.
Ma świadomość poznawczego i praktycznego wymiaru zastosowania wiedzy naukowej, w szczególności z zakresu mediów i komunikowania.
Wykazuje szczególną wrażliwość społeczną na rozmaite problemy życia codziennego, w tym dotyczących szeroko rozumianej przedsiębiorczości w życiu publicznym.