Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Historia > Historia, dzienne uzupełniające

Historia, dzienne uzupełniające (2-KRK-H-D2)

II stopnia
stacjonarne, 2-letnie
Język: polski

Informacje ogólne

Nie ma przyszłości bez przeszłości. Nie zrozumiemy świata współczesnego bez poznania przeszłości. W trakcie studiów w Instytucie Historii UO studenci poznają dzieje polityczne i gospodarcze Polski oraz świata, historię kultury, a także dzieje człowieka od najdawniejszych po czasy współczesne. Chcesz wiedzieć, co przyniesie przyszłość - spójrz w przeszłość.
Nasi studenci chętnie poznają przeszłość i stan obecny obiektów zabytkowych, temu celowi służą objazdy terenowe, w których trakcie poznawane są perły architektury polskiej i śląskiej. Ważnym ich elementem są lekcje w archiwach, poszerzające wiedzę o źródłach dokumentujących przeszłość. Instytut Historii stwarza też studentom możliwość poszerzenia swojego warsztatu badawczego o praktyki archeologiczne i archiwalne.

Otaczamy opieką młodych naukowców. Nasi pracownicy to nierzadko absolwenci naszego kierunku.

Czego uczy się na studiach z zakresu Historii?

  • umiejętności logicznego myślenia (bo historia to nie daty, ale rozumienie tego , co było)
  • rozumienia otaczającego na świata ( bo teraz i jutro nie istnieją bez wczoraj)
  • autoprezentacji i public relations (bo wiedzieć należy nie tylko dla siebie)
  • kreatywności i innowacyjności (czyli jak robić użytek ze swojej wiedzy)
  • komunikacji społecznej (chyba że chcesz być pustelnikiem...)
  • umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji i ich selekcji (by jakoś przeżyć w tym zgiełku...)
  • oceny wiarygodności źródeł (przede wszystkim - nie dowierzać i sprawdzać!)
  • otwarcia na świat (możliwość kształcenia za granicą w ramach programu Erasmus+)
  • uczymy w małych grupach (wszyscy się znają i jest miło)
  • ...ale preferujemy indywidualne podejście do studenta (bo nikt nie wie, w kim drzemie geniusz).

Historia jest kierunkiem humanistycznym. W realizowanym w Instytucie Historii UO programie studiów jest wprawdzie podstawowym, ale nie jedynym profilem kształcenia. Obok wiedzy fachowej dotyczącej historii i nauk jej pokrewnych,  kształtujemy również umiejętności interpretowania i korzystania z różnych źródeł informacji i ich selekcji oraz oceny ich rzetelności i przydatności dla rozwiązania postawionego zadania. Studentom proponujemy również szereg dodatkowych możliwości zdobycia twardych kompetencji: podstawy archeologii, biologii sądowej, socjologii i ekonomii, public relations, zajęć w języku obcym, a także  wykorzystania najnowszych technik badawczych przydatnych w pracy, sporządzania i opracowywania  dokumentacji cyfrowej, konserwowania zabytków i ich dokumentacji w 3D. Studia historyczne przygotowują gruntownie do prowadzenia własnych badań pod kierunkiem samodzielnych pracowników naukowych. Instytut Historii mieści się w gmachu Biblioteki Głównej UO, co bardzo ułatwia studiowanie.

Integralną częścią procesu kształcenia studentów historii jest zdobywanie przez nich kompetencji miękkich takich jak: umiejętność dyskutowania na tematy naukowe i uzasadnianie własnego stanowiska, autoprezentacja, świadomość własnej wartości kulturowej oraz otwartość na inne kultury.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE:

  • Elementy statystyki i demografii historycznej
  • Historia historiografii z elemantami metodologii
  • Badania naukowe źródłoznastwo i upowszechnianie wyników badań naukowych
  • Historia cywilizacji
  • Technologia informacyjna w oświecie i administracji publicznej
  • Historia wybranych państw i regionów
  • Główne problemy współczesnego świata
  • Historia w przestrzeni publicznej
  • Historia ustroju
  • Dziedzictwo kulturowe epok
  • Historia i teraźniejszośc
  • Mikrohistoria
  • Podstawy socjologii i historiozofii dla historyków
  • wybrane zagadnienia z wiedzy społecznej i politycznej

MODUŁ: NAUCZYCIELSKI NA KIERUNKU HISTORIA +WOS

  • Psychologia ogólna
  • Teoretyczne podstawy wychowania
  • Dydaktyka ogólna
  • Dydaktyka historii w szkole podstawowej
  • Praktyki w zakresie nauczania Historii i WOS
  • Pedagogika szkolna
  • Emisja głosu
  • Dydaktyka historii w szkole ponadpodstawowej
  • Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elematami tutoringu

MODUŁ: ZARZĄDZANIE WSPÓŁCZESNĄDOKUMENTACJĄ REGIONALNĄ

  • Śląsk w czasach najsawniejszych
  • Śląsk w wiekach średnich i epoce nowozytnej
  • Dzieje Śląska w XIX i XX wieku
  • Źródła w badaniach śląskoznawczych
  • Sztuka Śląska
  • Opracowanie dokumentacji archiwalnej, muzealnej i bibliotecznej
  • Kwerenda i inwenteryzowanie materiału archiwalnego
  • Archiwa cyfrowe
  • Dokumentacja w urzędach konserwatorskich
  • Kancelaria i archiwa zakładowe w urzędach administracji terenowej
  • Archiwa organizacji politycznych i stowarzyszeń kulturalnych
  • Archiwa rodzinne. Gromadzenie, opracowanie udostepnianie
  • Archiwa Polski i Europy

Działalność studencka

    W Instytucie Historii swoje fascynacje studenci mogą realizować w ramach Koła Archeologów oraz Koła Historyków, w którym funkcjonują specjalistyczne sekcje: Koło Archeologów powstało w 2000 roku. Spotkania członków koła obejmują zagadnienia dotyczące: obyczajowości, obrzędów, wierzeń Słowian, pochówków ciałopalnych w neolicie na ziemiach polskich, wczesnośredniowiecznych pochówków szkieletowych z terenu Śląska terenu Polski na tle Słowiańszczyzny Zachodniej, historii Wikingów, kultury Piktów, odkryć archeologicznych jako źródeł do badania kultury oraz przygotowania do pracy na stanowiskach archeologicznych. Obecnie zajmuje się również sporządzeniem opracowań naukowych archeologicznych, poznawaniem zabytków ruchomych, ich datowaniem, bierze udział w badaniach wykopaliskowych, rekonstrukcjach kultury dawnej, kuchni średniowiecznej i magii. Koło Naukowe Historyków działa oficjalnie od 18.01.2013 roku przy Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego, kiedy to zostało zarejestrowane przez prorektora ds. kształcenia i studentów prof. dr hab. Marka Masnyka. Koło założyła grupa aktywnych studentów historii przy współpracy z dr Anną Gołębiowską i dr Adrianą Dawid. Za główny cel Koło stawia sobie działalność na rzecz propagowania wiedzy historycznej w wyniku czego organizuje wykłady, konferencje i spotkania. Wydaje również periodyk „HiStory”, którego celem jest umożliwienie studentom szlifowania swoich umiejętności pisarskich, a także popularyzacja historii poprzez przedstawienie jej w przystępny sposób. Oba Koła czynnie uczestniczą i współorganizują konferencje naukowe adresowane do studentów i doktorantów pt. Cultura Animi. Prócz tego studenci biorą czynny udział wraz z wykładowcami w wyjazdach naukowo-badawczych na Ukrainę, Sycylię i w inne regiony Europy.

Co można robić po studiach z zakresu Historii?

Absolwenci naszego kierunku, wyposażeni w  kompetencje „twarde” (doskonałą wiedzę fachową) i kompetencje „miękkie” (umiejętności jasnego formułowania myśli i zdolności wyrażania opinii, umiejętność autoprezentacji, kreatywność i innowacyjność) zatrudnieni mogą być w wielu sektorach administracji publicznej i instytucjach kulturalno-oświatowych. Wielu z nich samodzielnie kieruje firmami prowadzącymi komercyjne badania archeologiczne i archiwizacje.

Nasz kierunek przygotowuje studentów do pracy nie tylko w szkołach, ale także w archiwach, placówkach kulturalno-oświatowych (muzea, domy kultury), środkach masowego przekazu, w wydawnictwach, administracji samorządowej i organizacjach społeczno-politycznych.

Kontynuowanie nauki

Absolwenci Historii mogą kontynuować studia podejmując naukę na czteroletnich studiach doktoranckich z zakresu nauk humanistycznych.

Cudzoziemcy

Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl

Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: hello@uni.opole.pl

tel. +48 77 452 7496,      +48 77 452 7292

Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą)

adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8,9  45-054 m. Opole 

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium z historii

Dalsze studia:

Absolwenci mają możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia doktoranckie

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Efekty uczenia się wraz z programem studiów dla kierunku Historia II stopnia zostały zatwierdzone Uchwałą 109/2020-2024 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 27.05.2021r.
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy. W trakcie studiów została nabyta: wiedza o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych w stopniu pogłębionym, rozszerzonym i uporządkowanym, umożliwiającą prowadzenie badań historycznych, jak też zastosowanie jej w działalności zawodowej. W stopniu pogłębionym wiedza z zakresu historii Polski i powszechnej. W stopniu pogłębionym znajomość terminologii nauk historycznych oraz terminologii nauk humanistycznych i nauk społecznych przydatnej w badaniach historycznych. Umiejętności w zakresie krytyki różnorodnych źródeł historycznych. Ma pogłębioną wiedzę o metodach, narzędziach i problemach typowych dla warsztatu historyka i ich powiązaniu z metodami stosowanym w innych naukach humanistycznych i społecznych. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii historiografii, a zwłaszcza o najważniejszych szkołach historycznych polskich i światowych, jak też o zmienności różnorodności stanowisk metodologicznych, teorii i szkół naukowych zajmujących się w przeszłości i obecnie badaniem dziejów człowieka i jego cywilizacji. Znajomość i umiejętność stosowania zaawansowanych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwych dla wybranych tradycji i szkół badawczych w obrębie historii. Wiedzę i umiejętność korzystania z różnych źródeł pozyskiwania wiedzy historycznej oraz ich przydatności w badaniach historycznych. Wiedzę o istnieniu w naukach historycznych różnych punktów widzenia, determinowanych podłożem narodowym i kulturowym. Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą sposobu gromadzenia, opracowywania, przechowywania i udostępniania różnych źródeł historycznych oraz wytworów kultury. Wiedzę o zmienności i rozwoju poglądów w badaniach historycznych i debacie publicznej. Posiada wiedzę z zakresu ochrony prawa autorskiego. Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności znaczeń Wiedzę o miejscu historii wśród innych nauk, celu prowadzenia badan historycznych, miejscu, znaczeniu i powiązaniu nauk historycznych z innymi dyscyplinami nauk, zwłaszcza humanistycznymi i społecznymi Wiedzę o działalności i ofertach różnych instytucjach czy stowarzyszeń upowszechniających i popularyzujących wiedzę oraz kulturę historyczną. Umiejętności w zakresie metod i sposobów tłumaczenia źródeł i tekstów z zakresu badań historycznych z języków obcych (przynajmniej jednego). Posiada wiedzę i umiejętności praktyczne o sposobach i metodach popularyzowania historii, jak też z zakresu dydaktyki historii (na tle dydaktyki ogólnej), popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu.
Efekty uczenia w zakresie umiejętności: Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji. Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i technik i narzędzi badawczych, samodzielne formowanie tematów badawczych, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w naukach historycznych, z uwzględnieniem innych nauk humanistycznych i społecznych. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie badań historycznych i popularyzowania wiedzy historycznej. Posiada umiejętność integrowania wiedzy historycznej z wiedzą zaczerpniętą z innych nauk humanistycznych i społecznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych. Potrafi przeprowadzić pogłębioną krytykę źródeł historycznych i różnych rodzajów wytworów kultury przydatnych w badaniach historycznych. Potrafi systematyzować i opracowywać informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne, bazy danych z uwzględnienie resursów multimedialnych i internetowych, jak też z metod właściwych dla innych nauk (np. statystycznych). Potrafi świadomie, w mowie i piśmie, stosować w pracy badawczej, jak i w działalności związanej z popularyzacją i nauczaniem historii terminologię fachową właściwą dla nauk historycznych i pokrewnych. Potrafi analizować, interpretować i prezentować zebrane informacje stosując różnorodne metody i techniki prezentacji wyników badań. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych naukowych i popularnonaukowym w języku polskim i ewentualnie obcym z zastosowaniem odpowiednich technik narracji historycznej. Posiada umiejętności językowe zgodne z wymogami określonymi dla poziomu B2 Plus Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi korzystać z terminologii fachowej nauk historycznych w przynajmniej jednym obcym języku nowożytnym. Posiada pogłębione umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji zadań związanych z nauczaniem i popularyzacją historii. Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu badawczego, dydaktycznego i w zakresie popularyzacji historii z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. Potrafi pracować w grupie przyjmując zarówno rolę kierowniczą, jak i członka zespołu w pracy badawczej, dydaktycznej, dydaktyczno-wychowawczej i związanej z popularyzacją historii. Stosować różnorodne metody nauczania i upowszechniania wiedzy z zakresu nauk historycznych i pokrewnych.
Efekty uczenia w zakresie kompetencji społecznych: Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju niezbędnego w pracy historyka jako badacza, dydaktyka i popularyzatora wiedzy historycznej. Systematycznie i aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym w różnych jego formach, ze szczególnym uwzględnieniem działalności dydaktycznej i popularyzacji historii. Jest świadomy znaczenia nauk historycznych dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach. Respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach. Respektuje fakt, że badania i debata historyczna są procesem w stanie nieustannych zmian i ciągłego rozwoju. Jest gotów do aktywnego uczestniczenia w debatach historycznych i popularyzowania wiedzy historycznej. Docenia i szanuje tradycję oraz dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość potrzeby aktywnej ochrony dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu. Jest gotów do umiejętnego i aktywnego propagowania wiedzy historycznej w różnych środowiskach. Kieruje się w podejściu do przekazu historycznego obiektywizmem oraz uszanowaniem odmiennych od własnych teorii i poglądów. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne. Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością, jak umiejętnościami niezależnego i samodzielnego wyrażania myśli, przekonań i poglądów. Jest przygotowany do realizowania zadań zawodowych związanych z pracą badawczą, dydaktyczną i w zakresie popularyzacji historii w różnych instytucjach naukowych, oświatowy, kultury i administracji Publicznej.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://rekrutacja.uni.opole.pl