Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Logopedia z językiem polskim jako obcym > Logopedia z językiem polskim jako obcym, I stopień, 3-letnie, stacjonarne

Logopedia z językiem polskim jako obcym, I stopień, 3-letnie, stacjonarne (1-PRK-LPO-S.L.3)

I stopnia
stacjonarne, 3-letnie
Język: polski

Czego uczy się na kierunku Logopedia z językiem polskim jako obcym?

Studia są kierowane do osób chcących pracować w zawodzie logopedy i lektora języka polskiego jako obcego. Studentka/student otrzymuje podstawowe wykształcenie ogólnohumanistyczne oraz wykształcenie kierunkowe obejmujące podstawową, szczegółową wiedzę z zakresu językoznawstwa i literaturoznawstwa, logopedii. Zapozna się z lingwistycznymi podstawami logopedii oraz z niezbędną do wykonywania zawodu logopedy i lektora wiedzą interdyscyplinarną z obszaru nauk medycznych oraz glottodydaktyki polonistycznej. Zdobędzie umiejętność oceny zjawisk logopedycznych, rozpoznawania nieprawidłowości w rozwoju mowy oraz klasyfikowania różnych postaci zaburzeń mowy. Pozna procedury postępowania diagnostyczno-terapeutycznego wybranych zaburzeń rozwoju mowy i języka oraz zaburzeń mowy.

Absolwentka/absolwenci tego kierunku posiadają liczne umiejętności praktyczne, dysponują kompetencją umożliwiającą im nauczanie języka polskiego obcokrajowców, dzieci dwujęzyczne oraz samodzielne przeprowadzanie postępowania diagnostycznego, planowanie i prowadzenie terapii logopedycznej wybranych zaburzeń mowy.

Działalność studencka

Studentki i studenci mają możliwość wyjazdu na stypendia do innych ośrodków naukowych (także uczelni zagranicznych) w ramach programu Erasmus oraz MOST. Najaktywniejsi naukowo otrzymują stypendia naukowe, mogą też wybrać indywidualny plan studiów (IPS) bądź indywidualną organizację studiów (IOS), w ramach których mają możliwość pracowania pod bezpośrednią opieką pracownika naukowego.

Możliwość udziału w prężnie działających kołach naukowych oraz ruchu studenckim, a także praktyki w rozmaitych placówkach zapewniają doświadczenie potrzebne w przyszłej pracy zawodowej.

Co można robić po tych studiach?

Po ukończeniu tego kierunku absolwentka/absolwent będzie mógł uzupełnić wykształcenie logopedyczne, tj. kontynuować studia logopedyczne na II stopniu (logopeda musi mieć tytuł magistra!). Studentka/student nabędzie też kompetencje glottodydaktyczne przygotowujące do nauczania języka polskiego obcokrajowców, dzieci dwujęzyczne i będzie mógł podjąć pracę lektora w szkołach języka polskiego jako obcego w kraju i za granicą.

Kontynuowanie nauki na II stopniu studiów

W celu uzyskania pełnych uprawnień do wykonywania zawodu logopedy ogólnego absolwent ma możliwość kontynuowania studiów logopedycznych drugiego stopnia o profilu praktycznym (również na Uniwersytecie Opolskim).

Absolwentka/absolwent pierwszego stopnia studiów na kierunku logopedia z językiem polskim jako obcym otrzymuje częściowe przygotowanie zawodowe w zakresie logopedii ogólnej i pełne uprawnienia z obszaru glottodydaktyki polonistycznej. Osoby kończące kierunek zdobędą wiedzę i umiejętności pozwalające im na kontynuowanie w przyszłości studiów logopedycznych na drugim stopniu, tj. na poziomie studiów magisterskich, po których uzyska dyplom logopedy w pełni uprawniający go do wykonywania zawodu logopedy w różnorodnych placówkach i środowiskach, m.in. poradniach logopedycznych, gabinetach, szpitalach, ośrodkach pomocy społecznej, a także placówkach oświatowych (warunkiem jest przygotowanie pedagogiczne i ukończenie modułu nauczycielskiego).

Kierunek w pełni dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Szczegółowe informacje o kierunku

Wydział Filologiczny

http://ljpo.wfil.uni.opole.pl/

http://wfil.uni.opole.pl/logopedia-z-jezykiem-polskim-jako-obcym/ 

Cudzoziemcy

Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl

Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: hello@uni.opole.pl

tel. +48 77 452 7496,      +48 77 452 7292

Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą)

adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8,9  45-054 m. Opole 

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat z Logopedii z językiem polskim jako obcym

Dalsze studia:

Studia I stopnia przygotowują absolwentów do podjęcia dalszego kształcenia na studiach II stopnia.

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent otrzymuje wykształcenie ogólnohumanistyczne oraz wykształcenie kierunkowe obejmujące podstawową, szczegółową wiedzę z zakresu logopedii, glottodydaktyki polonistycznej, językoznawstwa i literaturoznawstwa. Zapoznaje się z niezbędną do wykonywania zawodu logopedy wiedzą interdyscyplinarną z obszaru psychologii, pedagogiki i nauk medycznych. Absolwent otrzymuje przygotowanie zawodowe i pełne uprawnienia z obszaru glottodydaktyki polonistycznej: jest przygotowany do nauczania języka polskiego obcokrajowców, dzieci dwujęzycznych i może podjąć pracę lektora w szkołach języka polskiego jako obcego w kraju i za granicą. Absolwent zdobywa wiedzę i umiejętności pozwalające mu na kontynuowanie studiów logopedycznych na drugim stopniu, tj. na poziomie studiów magisterskich, po których uzyska dyplom logopedy w pełni uprawniający go do wykonywania zawodu logopedy we wszystkich placówkach oświatowych i służby zdrowia oraz nauczyciela-logopedy. Studenci realizują 120h praktyki zawodowej, 30h praktyki w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego oraz 30h praktyki psychologiczno-pedagogicznej (śródrocznej). Studenci realizują przedmioty z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego, dzięki którym uzyskują pełne uprawnienia glottodydaktyczne i możliwość kontynuowania studiów logopedycznych na II stopniu.

Efekty kształcenia

Absolwent/ka kierunku Logopedia z językiem polskim jako obcym zna:
- w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska językowe, medyczne, literackie i kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie językoznawcze (w tym logopedyczne i glottodydaktyczne), literaturoznawcze wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej językoznawczej (w tym logopedycznej i glottodydaktycznej) oraz literaturoznawczej z obszaru nauk humanistycznych;
- teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu językoznawstwa (w tym logopedii i glottodydaktyki) i literaturoznawstwa;
- metody analizy i interpretacji tekstów w języku polskim w obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w językoznawstwie i literaturoznawstwie polskim (z możliwością powiązania ich z metodami charakterystycznymi dla innych nauk humanistycznych, nauk medycznych);
- budowę i funkcje organizmu człowieka (układu nerwowego, narządów słuchu i mowy);
- fundamentalne dylematy współczesnego językoznawstwa (w tym logopedii i glottodydaktyki) w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych;
- podstawowe prawne i inne uwarunkowania badań w zakresie językoznawstwa (w tym logopedii i glottodydaktyki) oraz uwarunkowania zastosowań wyników tych badań;
- zasady działania i ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego;
- zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla językoznawstwa (m.in. terapii logopedycznej);
- treści związane z przygotowaniem do wykonywania zawodu logopedy.

Absolwent/ka kierunku Logopedia z językiem polskim jako obcym potrafi:
- wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą (w tym logopedyczną i glottodydaktyczną), literaturoznawczą i medyczną – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące użycia wiedzy językoznawczej (w tym logopedycznej i glottodydaktycznej) i literaturoznawczej oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT);
- formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa (w tym logopedii i glottodydaktyki) oraz literaturoznawstwa polskiego (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych);
- rozpoznać teksty w języku polskim oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod językoznawczych i literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym;
- komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii językoznawczej (w tym logopedycznej i glottodydaktycznej) oraz literaturoznawczej;
- realizować zadania zawodowe wynikające z ról logopedy i lektora języka polskiego jako obcego;
- doskonalić własny warsztat logopedy i lektora języka polskiego jako obcego, z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów;
- brać udział w dyskusji – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym języka i literatury polskiej oaz dyskutować o nich;
- posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
- planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole;
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie;
- wykorzystywać wiedzę związaną z przygotowaniem do wykonywania zawodu logopedy.

Absolwent/ka kierunku Logopedia z językiem polskim jako obcym ma gotowość do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej (w tym logopedycznej i glottodydaktycznej) i literaturoznawczej oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku i literaturze polskiej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; samodzielnego pogłębiania wiedzy;
- wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego inicjowania działania na rzecz interesu publicznego;
- współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu;
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych logopedy szkolnego i lektora języka polskiego jako obcego, w tym: okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy; profesjonalnego rozwiązywania konfliktów; przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu;
- uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form;
- kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania w zawodzie logopedy.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://rekrutacja.uni.opole.pl