Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Historia > Historia, dzienne licencjackie

Historia, dzienne licencjackie (2-KRK-H-D3)

I stopnia
stacjonarne, 3-letnie
Język: polski

Informacje ogólne

 W trakcie trzyletnich studiów licencjackich w naszym Instytucie studenci poznają dzieje polityczne i gospodarcze Polski oraz świata, historię kultury, a także dzieje człowieka od najdawniejszych po czasy współczesne. Proces nauczania przebiega w zupełnie innej formie niż w ramach edukacji szkolnej, a jego celem jest nie tylko poszerzenie wiedzy o przeszłości, ale też przygotowanie do prowadzenia samodzielnych badań i analizy faktów oraz wydarzeń historycznych. Student ma możliwość bezpośredniego kontaktu z prahistorią poprzez udział w wykopaliskach archeologicznych. Podczas zajęć muzealnych ma jedyną i niepowtarzalną okazję obcować z zabytkami sztuki, które nie zawsze są udostępnione ogółowi zwiedzających. Nauczy się również zabezpieczyć i udokumentować elementy dziedzictwa kulturowego, a także pozna zasady stworzenia archiwum rodzinnego. Pozna również podstawowe kompetencje niezbędne do pracy w placówkach edukacyjnych i popularyzacji historii.

Czego uczy się na studiach z zakresu historii?

Historię wspomagają różne gałęzie nauk. Już na początku studiów stwarzamy możliwość zapoznania się z archeologią, elementami antropologii, ochroną dziedzictwa kulturowego, historią  herbów, monet, pieczęci i dokumentów. Dzięki rozwijaniu wiedzy o genealogii ułatwiamy poznawanie korzeni własnej rodziny. Dzięki naszemu programowi studiów masz szansę poznać rozwój różnych kultur i cywilizacji, ich materialne świadectwa i tajemnice przeszłości. Poznanie i zrozumienie zasad historycznego ukształtowania oraz funkcjonowania współczesnych państw okaże się bardzo proste. Dowiedziemy, że dziedzictwo kulturowe jest ważne dla każdego z nas. Nauczymy Cię doceniać naszą historię. Z uwagi na miejsce, w którym się znajdujemy, dużą rolę w naszym programie odgrywa historia regionu - Śląska.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I KURSOWE 

  • Prahistoria ziem polskich

  • Historia starożytna

  • Historia średniowieczna Polski

  • Historia średniowieczna powszechna

  • Historia nowożytna Polski

  • Historia nowożytna powszechna

  • Historia Polski XIX w.

  • Historia powszechna XIX w

  • Historia Polski XX w. (do 1945 r.)

  • Historia powszechna XX w. (do 1945 r. )

  • Historia Polski po 1945 r.

  • Historia powszechna po 1945 r.

  • Nauki pomocnicze historii

  • Wstęp do badań i technika pisania tekstów naukowych

  • Proseminarium

  • Seminarium licencjackie

  • Język łaciński

MODUŁ EDUKACYJNO-POPULARYZATORSKI

  • Narracja historyczna
  • Teoria  i praktyka funkcjonowania placówek kulturalnych i oświatowych
  • Źródła w eduakcji historycznej
  • Główne kierunki badań dydaktyki historii
  • Alternatywne formy nauczania
  • Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
  • Teoretyczne podstawy edukacji historycznej
  • Etyka i autorytet nauczyciela w eduacji i popularyzacji historii
  • Miejsca pamięci w przestrzeni publicznej
  • Gry historyczne
  • Rekonstrukcja historyczna
  • Turystyka historyczna

 MODUŁ BADAWCZY

  • Wstęp do archiwistyki i archeologii

  • Podstawy prawne działalności archiwalnej
  • Archiwalne i biblioteczne bazy danych
  • Metodyka archiwalna z praktyką
  • Paleografia pisma łacińskiego
  • Techniki badań wykopaliskowych
  • Publicystyka historyczna i creativ writing
  • Etyka humanisty badawcza i zawodowa
  • Powszechna historia archiwów i służb archiwalnych
  • Rozwój from kancelaryjnych z elementami historii i administarcji i ustroju sądowego na ziemiach polskich i na Śląsku
  • Kancelaria współczesna i zarządzanie dokumentacją
  • Orgazniacja i zasoby archiwów oraz bibliotek polskich
  • Neografia pisma gotyciego i ruskiego

Działalność studencka

W Instytucie Historii swoje fascynacje studenci mogą realizować w ramach Koła Archeologów oraz Koła Historyków, w którym funkcjonują specjalistyczne sekcje: Koło Archeologów powstało w 2000 roku. Spotkania członków koła obejmują zagadnienia dotyczące: obyczajowości, obrzędów, wierzeń Słowian, pochówków ciałopalnych w neolicie na ziemiach polskich, wczesnośredniowiecznych pochówków szkieletowych z terenu Śląska terenu Polski na tle Słowiańszczyzny Zachodniej, historii Wikingów, kultury Piktów, odkryć archeologicznych jako źródeł do badania kultury oraz przygotowania do pracy na stanowiskach archeologicznych. Obecnie zajmuje się również sporządzeniem opracowań naukowych archeologicznych, poznawaniem zabytków ruchomych, ich datowaniem, bierze udział w badaniach wykopaliskowych, rekonstrukcjach kultury dawnej, kuchni średniowiecznej i magii. Koło Naukowe Historyków działa oficjalnie od 18.01.2013 roku przy Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego, kiedy to zostało zarejestrowane przez prorektora ds. kształcenia i studentów prof. dr hab. Marka Masnyka. Koło założyła grupa aktywnych studentów historii przy współpracy z dr Anną Gołębiowską i dr Adrianą Dawid. Za główny cel Koło stawia sobie działalność na rzecz propagowania wiedzy historycznej w wyniku czego organizuje wykłady, konferencje i spotkania. Wydaje również periodyk „HiStory”, którego celem jest umożliwienie studentom szlifowania swoich umiejętności pisarskich, a także popularyzacja historii poprzez przedstawienie jej w przystępny sposób. Oba Koła czynnie uczestniczą i współorganizują konferencje naukowe adresowane do studentów i doktorantów pt. Cultura Animi. Prócz tego studenci biorą czynny udział wraz z wykładowcami w wyjazdach naukowo-badawczych na Ukrainę, Sycylię i w inne regiony Europy.

Co można robić po studiach z zakresu historii?

  • kontynuować naukę na studiach II stopnia
  • pracować w archiwach, muzeach, placówkach kultury, agencjach promujących region
  • w biurach podróży
  • w mediach
  • w administracji samorządowej i organizacjach społecznych
  • tworzyć rekonstrukcje historyczne
  • realizować się wszędzie tam, gdzie potrzeba ludzi otwartych, kompetentnych i dociekliwych

Kontynuowanie nauki

Absolwent kierunku „Historia” będzie mógł kontynuować edukację na II stopniu, podejmując studia magisterskie z zakresu nauk humanistycznych. Wykaz przedmiotów branych pod uwagę w konkursie świadectw wraz z odpowiednimi wagami. Podczas procedury konkursowej, w oparciu o zdobyte punkty (oceny uzyskane na maturze zostają przeliczone zgodnie z poniżej podanymi wagami), tworzona jest lista rankingowa kandydatów na studentów. Ilość przyjętych na studia jest zgodna z limitami miejsc. W procesie rekrutacji tworzona jest lista kandydatów zakwalifikowanych na studia oraz lista kandydatów rezerwowych, którzy po złożeniu stosownej deklaracji są przyjmowani na miejsca, z których rezygnują kandydaci zakwalifikowani na studia.

Kierunki pokrewne: Kulturoznawstwo, Filozofia, Politologia, Prawo.

Cudzoziemcy

Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl

Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: hello@uni.opole.pl

tel. +48 77 452 7496,      +48 77 452 7292

Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą)

adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8,9  45-054 m. Opole 

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat z historii

Dalsze studia:

- absolwent może ubiegać się o przyjęcie na studia magisterskie oraz na studia podyplomowe, na których podstawę kwalifikowania stanowi posiadanie wykształcenia wyższego na poziomie licencjatu

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent wyższych studiów licencjackich na kierunku Historia, moduł edukacyjno-popularyzatorski uzyskał wszechstronne wykształcenie z zakresu historii i wiedzy o świecie współczesnym. Uczęszczał na zajęcia teoretyczne związane z przygotowaniem do pracy w instytucjach oświatowo-kulturalnych, muzeach, bibliotekach, archiwach, jednostkach administracji publicznej zajmujących się popularyzowaniem historii, obudowane przedmiotami uzupełniającymi takimi jak: Rekonstrukcja historyczna, Turystyka historyczna, Teoria i praktyka funkcjonowania instytucji kulturalnych i oświatowych. Absolwent nabył też tzw. kompetencje miękkie z zakresu znajomości nowożytnych języków obcych, komunikacji interpersonalnej, znajomości genezy najważniejszych problemów świata współczesnego. Posiada kompetencje specjalizacyjne pozwalające podjąć pracę w placówkach w w/w instytucjach wsparte przez odbycie praktyki w placówkach oświatowo-kulturalnych, muzeach, archiwach, centrach informacji turystycznej jednostkach administracji publicznej i innych instytucjach zajmujących się popularyzowaniem historii. Absolwent odbył praktykę zawodową w wymiarze 90 godz. w placówkach oświatowo-kulturalnych i/lub muzeach publicznych i prywatnych i/lub archiwach i/lub jednostkach administracji publicznej zajmujących się popularyzowaniem historii.

Efekty kształcenia

Efekty uczenia dla kierunku Historia I stopnia zatwierdzone Uchwałą nr 215/2016-2020 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 17.09.2019. Program studiów określono Uchwałą nr 122b/17 Rady Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego z dnia 16.03.2017 oraz uchwałą nr 194/19 Rady Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego z dnia 14.03.2019.
Efekty uczenia w zakresie wiedzy: Student kończący kierunek Historia studia I stopnia ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii Polski i powszechnej; posiada znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych; posiada wiedzę z zakresu archeologii, historii sztuki i geografii historycznej w stopniu pozwalającym na prowadzenie samodzielnych badań, interpretacji literatury naukowej oraz źródeł historycznych; dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością; posiada wiedzę o najważniejszych szkołach historycznych, ich przedstawicielach, zarówno światowych, jak i polskich; wie o istnieniu w naukach historycznych i społecznych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie historii; posiada podstawową wiedzę o różnorodności stanowisk metodologicznych, teorii i szkół naukowych zajmujących się w przeszłości i w teraźniejszości badaniem dziejów człowieka i jego cywilizacji; posiada podstawową wiedzę dotyczącą sposobu gromadzenia, opracowywania, przechowywania i udostępniania najnowszych możliwości popularyzacji różnych źródeł historycznych i wytworów kultury; zna przynajmniej jeden język starożytny na poziomie podstawowym; zna przynajmniej jeden język obcy nowożytny na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
W zakresie umiejętności student potrafi: wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod; posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników badań z zakresu historii, archeologii, historii sztuki, archiwistyki; posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w różnych dziedzinach nauk humanistycznych; posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania własnych wniosków; posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie nauk historycznych; umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu; potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin naukowych, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych; posiada umiejętność komunikowania się w języku ojczystym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla obszaru nauk historycznych; potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową; posiada umiejętność zdobywania wiedzy i poszerzania kwalifikacji badawczych, posługując się wskazówkami opiekuna naukowego; ma umiejętności językowe zgodne z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; posiada umiejętności w zakresie komunikacji i analizy relacji interpersonalnych; wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu badawczego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji oraz materiałów; umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik zarówno z osobami prowadzącymi badania naukowe, jak też zajmującymi się popularyzacją wiedzy historycznej.
Efekty uczenia w zakresie kompetencji społecznych: student potrafi pracować w grupie przyjmując zarówno rolę kierowniczą jak i członka zespołu; rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego; uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym w różnych jego formach; jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach; respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach; respektuje fakt, że badania i debata historyczna są procesem w stanie nieustannych zmian i ciągłego rozwoju; docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu; jest gotów do propagowania wiedzy historycznej w środowisku lokalnym; kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://rekrutacja.uni.opole.pl