Przygotowanie do pracy w administracji 1.2.3.O.201
Student gromadzi wiedzę i umiejętności dotyczącą funkcjonowania instytucji w Polsce. Pozna struktury organizacyjne różnych instytucji funkcjonujących w ramach administracji publicznej (państwowej, rządowej, terenowej), zna podstawowe prawa i obowiązki pracownika, zgromadzi wiedzę z zakresu sprawnego funkcjonowania urzędów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
- posiadać wiedzę dotyczącą rodzajów administracji;
- poznać rodzaje dokumentacji urzędowej
- znać ogólne zasady pracy biurowej;
Umiejętności:
Po zakończeniu kursu student powinien:
- sporządzić samodzielnie poznane rodzaje dokumentów urzędowych;
- stosować w praktyce poznane techniki pracy biurowej;
- formułować opinie dotyczące omawianych treści;
- posiadać umiejętność pracy indywidualnej;
- sprawnie pozyskiwać niezbędne informacje dot. e-administracji;
Inne kompetencje (postawy):
Po zajęciach w ramach przedmiotu student prezentuje stosowną wiedzę z zakresu terminowości wykonywanych czynności administracyjnych, posiada świadomość częstych zmian w prawie administracyjnym, jest więc świadomy potrzeby ciągłego uzupełniania i pogłębiania zdobytej wiedzy i umiejętności, jest chętny do działań twórczych i nowatorskich.
Kryteria oceniania
Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych oraz ich procentowy udział w ocenie końcowej:
Aktywność: 20%
Prace kontrolne: 20%
Prace domowe: 20%
Test końcowy: 20%
Frekwencja: 20%
Literatura
Literatura podstawowa (ustawy i rozporządzenia):
1. Kodeks postępowania administracyjnego, 1 wrzesień 2013.
2. Ustawa z dnia 6.09. 2001r. o dostępie do informacji publicznej (ze zm.)
3. Ustawa z dnia 05.08.2010r. o ochronie informacji niejawnej (ze zm.)
4. Ustawa z dnia 14.06.1960r. kodeks postępowania administracyjnego, dział I rozdz.8, dział II rozdz.2 i 7, dział VIII.(ze zm.)
5. Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16.11.2006r. (ze zm.)
6. Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z dnia 14.07.1983r. (ze zm.)
7. Ustawa z dnia 20.01.2011r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy za rażące naruszenie
8. (Dz.U. z 2011r., Nr 34, poz.173)
9. Rozporządzenie Prezesa RM z dnia 18 stycznia 2011 r.
10. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
11. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29.07.2008r. w sprawie określenia szczegółowych wypadków i trybu wcześniejszego
12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych. Dz.U. Nr 196, poz. 1161, z dnia 20.09.2011r.
13. Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 16.09.2002r. w sprawie postępowania z dokumentacją i klasyfikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych
14. Rozporządzenie RM z dnia 08.01.2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
15. Rozporządzenie MSWiA z dnia 30.10.2006r. w sprawie niezbędnych elementów struktury dokumentu elektronicznego
16. http://januszgierszewski.pl/files/Administracja%20Publiczna.%20Skrypt..pdf
Literatura dopełniająca:
1. Organizacja pracy biurowej, praca zbiorowa pod red. Elzbiety Mitury, wyd II, Warszawa 2013.
2. Bryś J., Podstawy biurowości, Warszawa 1999.
3. Błaś .A, Boć J., Jeżewski J., Administracja publiczna, pod red. Jana Bocia, Kolonia Limited 2003.
4. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach. Zamówienia publiczne, wyb. dokonał Krzysztof Puchacz, Warszawa 2013.
5. Prawo samorządu terytorialnego, red. nauk. Marek Chmaj, Warszawa 2013.
6. Nowa instrukcja kancelaryjna z komentarzem i instruktażem sporządzania, P.Kral, ODDK 2011
7. Kancelaria i archiwum zakładowe: podręcznik: opracowanie zbiorowe / pod red. Eugeniusza Borodija; Stowarzyszenie Archiwistów Polskich. - Wyd. 4, popr. i rozsz. - Warszawa: Stowarzyszenie Archiwistów Polskich, 2009.
8. Zarządzanie dokumnetacją w sektorze publicznym/ red. E.Kujan, M.Sender- Warszawa: C.H.Beck, 2009
9. Współczesna biurowość. Zagadnienia ogólne t.1./ H.Robótka- Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010
10. Instrukcja kancelaryjna z komentarzem / Piotr Thiem. - Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, 2002.
11. Ochrona informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych: wybrane zagadnienia / Stanisław Hoc. - Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2006r.
12. Organizacja pracy administracyjno-biurowej: (zagadnienia prawne): skrypt / Lidia Zacharko, Eugeniusz Zacharko; Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała. - Bielsko-Biała: WSA, 2002.
13. G.Łaszczyca, A.Matan, Cz.Martysz, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2007r.
14. G.Łaszczyca, Odtwarzanie akt sprawy w ogólnym postępowaniu administracyjnym, Sam. Teryt. Nr 9/2009r., s.50-61.
15. Ochrona informacji niejawnych: komentarz / Tomasz Szewc. - Stan prawny: 1 grudnia 2006 r - Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck, 2007.
16. Informatyzacja administracji na tle regulacji o e-podpisie / Agnieszka Ziółkowska // Administracja (Przem.). - 2008, nr 1, s. 166-198
17. Strony www (w tym: film i gra o pierwszej pomocy https://www.szkolenia-bhp24.pl/nagle-zatrzymanie-krazenia
https://www.szkolenia-bhp24.pl/gra-pierwsza-pomoc )
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: