Culture and contemporary world 1.2.5-D1-KKS
Moduł 4a
Specjalnościowy 1
Kod ECTS
1.2.5-D1-M4a
Liczba godzin
30 Liczba ECTS
3 Forma zaliczenia
zaliczenie z oceną Rok
pierwszy Semestr
zimowy Typ zajęć
do wyboru Język
angielski Wymagania wstępne
brak
Nazwa jednostki prowadzącej przedmiot
Uniwersytet Opolski / Wydział Filologiczny / Instytut Filologii Angielskiej
Studia
kierunek* poziom kształcenia forma studiów profil kształcenia specjalność*
Filologia Angielska pierwszy stacjonarne ogólno-akademicki Język angielski z wiedzą o kulturze
*nazwa zgodna z zatwierdzonym katalogiem kierunków i specjalności
Przedmioty wchodzące w skład modułu
Nazwa przedmiotu Kod ECTS Forma zajęć Liczba godzin Liczba ECTS Prowadzący
Kultura a świat współczesny 1.2.5-D1-KKS ćw. 30 3 dr K. Molek-Kozakowska
Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych
Udział w dyskusjach i referowanie przerobionej samodzielnie literatury przedmiotu (4,5)
Praca projektowa w postaci prezentacji multimedialnej/ omówienia materiałów drukiem dotycząca szczegółowego rozwinięcia tematu podejmowanego na zajęciach (3,6,7)
Pisemny test z podstawowych pojęć i zagadnień omówionych na zajęciach (1,2)
Sposób realizacji zajęć i metody dydaktyczne
zajęcia w sali dydaktycznej:
wykład konwersatoryjny / wykład z prezentacją multimedialną
analiza tekstów z dyskusją
referowanie / prezentowanie Liczba punktów ECTS – nakład pracy studenta
1 pkt ECTS - 30 godz – udział w zajęciach
1 pkt ECTS - 15 godz – udział w konsultacjach,
15 godz – przygotowanie pracy projektowej
1 pkt ECTS - 15 godz – zaznajomienie się z literaturą przedmiotu (A2), 15 godz – przyswojenie wiedzy z zajęć
Ogólny opis modułu
Kurs poświęcony jest praktycznemu wprowadzeniu do zjawisk kultury jako przedmiotu badań naukowych. Wskazuje on na interdyscyplinarność badań kulturoznawczych, oraz ich ewolucję wraz ze zmieniającymi się paradygmatami. Pokazuje jak różne formy kulturowe i praktyki kulturowe mogą być analizowane, oceniane i wyjaśniane w kontekście różnych teorii (np. psychologicznych, socjologicznych czy antropologicznych). Wprowadza podstawoą terminologię nauk o kulturze.
Cele przedmiotu
Kurs ma charakter wstępny i orientacyjny. Ma on za zadanie zaznajomienie studentów z zakresem badań, głównymi teoriami i podstawowymi orientacjami badawczymi w zakresie studiów kulturoznawczych oraz zainteresować ich podjęciem pogłębionych studiów filologicznych o nachyleniu kulturoznawczym.
Treści programowe
1. Pojecie kultury – próba definicji i typologii
2. Paradygmaty badawcze w kulturoznawstwie – strukturalizm, kulturalizm, poststrukturalizm, postmodernizm
3. Kultura jako komunikacja
4. Kultura jako system mediacji, partycypacji i działania
5. Kultura, język i reprezentacja
6. Kultura, władza i ideologia
7. Kultura, subkultura a tożsamość
8. Kultura wizualna, filmowa, medialna, nowe technologie
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu lub testu zaliczeniowego):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Longhurst, Brian, Greg Smith, Gaynor Bagnall, Garry Crawford, Miles Ogborn, 2008. Introducing Cultural Studies 2nd ed. Harlow: Pearson Education
Walton, David. 2008. Introducing Cultural Studies: Learning through Practice. London/Thousand Oaks: Sage Publications
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Chandler, Daniel. 1994-2012. Semiotics for Beginners e-book from http://users.aber.ac.uk
Artykuły z prasy opiniotwórczej i czasopism naukowych na temat wybranych aspektów kultury
B. Literatura uzupełniająca
Stokes, Jane. 2003. How to do Cultural and Media Studies. London/Thousand Oaks: Sage Publications.
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student zna podstawową terminologię nauk o kulturze (K_W05)
2. Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych wchodzących w zakres kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi humanistyki, a w szczególności filologii (K_W11)
3. Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym (K_W18)
Umiejętności
4. Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów(K_U01)
5. Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla studiowanej dyscypliny oraz przeprowadzić ich krytyczna analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod filologicznych w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U06)
6. Student posiada umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego w języku angielskim na wybrany temat szczegółowy związany z tematyką zajęć (K_U10)
Kompetencje społeczne
7. Student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K14)
Kontakt
dr K. Molek-Kozakowska: molekk@uni.opole.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: