Chrystologia św. Cyryla Aleksandryjskiego 5-DR.F.18/19L.4
PROGRAM KONWERSATORIUM
1. Chrystologiczna formuła "jedna natura Boga Słowa wcielona"
1.1. Geneza formuły
1.2. Interpretacja formuły wg Apolinarego z Laodycei
1.3. Interpretacja formuły wg Cyryla Aleksandryjskiego
1.4. Typologia tendencji interpretacyjnych formuły u Ojców Kościoła i pisarzy kościelnych VI-VIII w.
2. Tytuł "Bogurodzica"
2.1. Geneza tytułu
2.2. Relacja pomiędzy tytułem "Theotokos" i "Christotokos" w kontekście dyskusji nestoriańskiej
2.3. Cyrylowe uzasadnienie teologiczne tytułu "Theotokos" i jego wpływ na nauczanie soborowe
3. Jedność osobowa dwóch natur w Jezusie Chrystusie
3.1. Zjednoczenie hipostatyczne i zjednoczenie pod względem natur
3.2. Paradygmat antropologiczny
3.3. Schemat Słowo-ciało
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji szczegółową wiedzę z zakresu istotnych chrystologicznych ujęć z okresu oddziaływania św. Cyryla Aleksandryjskiego - TMA_W06; P7S_WG
W2. zna podstawowe procesy i uwarunkowania kształtowania się wczesnochrześcijańskiej myśli chrystologicznej - TMA_W08; P7S_WG
W3. ma pogłębioną znajomość istotnych elementów dotyczących wczesnochrześcijańskich dyskusji chrystologicznych - TMA_W11; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_U01; P7S_UW
U2. posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów teologicznych i ekumenicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników dyskusji teologicznych w zakresie wczesnochrześcijańskiej chrystologii - TMA_U02; P7S_UW
U3. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji - TMA_U08; P7S_UW
U4. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań w zakresie wczesnochrześcijańskiej chrystologii - TMA_U09; P7S_UK
U5. potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej Kościoła - TMA_U15; P7S_UO
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO
K2. identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne, etyczne i społeczne - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO
K3. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego - TMA_K07; P7S_KO
Kryteria oceniania
1. Znajomość analizowanych lektur – 20%
2. Znajomość przedmiotowego materiału – 80%
3. Forma egzaminu: egzamin ustny
Literatura
Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, tł. P. Pachciarek, Warszawa 1990.
Campenhausen H., Ojcowie Kościoła, Warszawa 1998.
Drączkowski F., Antynestoriańska teologia wcielenia Cyryla Aleksandryjskiego, „Vox Patrum” 2001, t. 20 (38-39), s. 259-266.
Królikowski J., Ogłoszenie „Theotokos” na Soborze Efeskim, „Vox Patrum” 2010, t. 30 (55), s. 385-393.
Stanula E., Wstęp, w: Św. Cyryl Aleksandryjski, Wykład prawdziwej wiary. W obronie tytułu Bogurodzica. Homilie efeskie, tł. W. Kania, PSP, t. 18, Warszawa 1980, s. 7-33.
Tsigkos W., Kształtowanie się terminu „Theotokos” w okresie soborów powszechnych i jego znaczenie chrystologiczno-soteriologiczne, tł. J. Pańkowski, „EΛΠΙΣ” 2001, t. 3, nr 5, s. 9-32.
Dratsellas C., Questions on the Christology of St. Cyril of Alexandria, „Abba Salama” 1975, nr 6, s. 203-232.
McGuckin J.A., St. Cyril of Alexandria. The Christological Controversy. Its History, Theology, and Texts, York-Köln 1994.
Siddals R., Logic and Christology in Cyril of Alexandria, „The Journal of Theological Studies” 1987, t. 38, nr 2, s. 341-367.
Wessel S., Cyril of Alexandria and the Nestorian Controversy, New York 2004.
Rehrmann A., Die Christologie des Heiligen Cyrillus von Alexandrien, Hildesheim 1902.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: