Aktualne problemy moralne rodziny w filmie 5-DR.NOR.115
Struktura konwersatorium wygląda następująco:
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć (film fabularny jako płaszczyzna dyskusji moralnych)
2. Obejrzenie wybranych filmów z wprowadzeniem dotyczącym zadań uczestników konwersatorium
3. Analiza i dyskusja podjętych w filmie problemów moralnych we schematu:
a. Główny problem moralny, którego film dotyczył
b. Problemy moralne towarzyszące i ich odziaływanie na zagadnienie wiodące
c. Rozwiązanie problemu/ dylematu zaproponowane przez reżysera (scenariusz)
d. Możliwe inne rozwiązania, które wskazują Uczestnicy konwersatorium
e. Okoliczności (czasem jedynie domyślne), które mogły wpłynąć (wpłynęły) na wybór takiej a nie innej opcji rozwiązania
f. Wnioski etyczne po analizie filmu i kontekstu problemowego
Proponowane filmy do analizy:
„Nad życie”, reż. Anna Plutecka-Mesjasz, 2011.
„Dekalog, dwa” i/lub „Dekalog, dziewięć”, reż. Krzysztof Kieślowski, 1988.
„Bez mojej zgody”, reż. Nick Cassavetes, 2009.
„Chce się żyć”, reż. Maciej Pieprzyca, 2013.
„Oszukane”, reż. Marcin Solarz, 2013.
Alternatywnie: „John Q”, reż. Nick Cassavetes, 2002.
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
Wiedza:
NoRD_W02 Doktorant ma zaawansowaną zintegrowaną wiedzę prowadzącą do specjalizacji w obszarze moralności małżeństwa i rodziny.
NoRD_W05 Ma znajomość warsztatu metodologicznego nauk humanistycznych i społecznych oraz wykorzystania analizy materiału multimedialnego (film) w naukach o rodzinie.
NoRD_W06 Ma orientację w fundamentalnych dylematach współczesnej rodziny oraz w sposobach ich prezentacji, analiz oraz rozwiązywania.
Umiejętności:
NoRD_U02 Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu filmoznawstwa do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów moralnych z zakresu nauk o rodzinie.
NoRD_U12 Potrafi skutecznie przekazywać swoją wiedzę i umiejętności różnym grupom odbiorców, ze szczególnym uwzględnieniem studentów, oraz stosować odpowiednie do charakteru zajęć dydaktycznych metod i technik ich prowadzenia (analiza etyczna materiału filmowego)..
Kompetencje społeczne:
NoRD_K03 Jest gotowy do twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania moralne współczesności i kształtowania wzorców postaw wobec nowych zjawisk i problemów dzięki uznawaniu znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
NoRD_K06 Jest gotów do prowadzenia badań naukowych uwzględniając kwestie etyczne i życie społeczne małżeństwa i rodziny.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
prezentacja multimediialna
praca z filmem
"Karta etyczna filmu" (wg kroków wskazanych w modelu analizy etycznej filmu)
dyskusja.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (20%)
- aktywność + udział w dyskusji (20%)
- indywidualne przygotowanie i przesłanie do prowadzącego "Karty etycznej" każdego z analizowanych filmów (60%).
Literatura
Dabert D., Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003.
Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Tarnów 2006.
Hołub G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014.
Kieniewicz P., Bioetyczny labirynt. Czyli o różnych trudnych sprawach w medycynie i życiu, możliwie prostym językiem…, Licheń Stary 2015.
Miczka T., „Kino moralnego niepokoju”. Źródła i granice realizmu w polskim filmie fabularnym w latach 1976–1981, http://sjikp.us.edu.pl/pliki/ksiazki/tadeusz_miczka.pdf (06.02.2020).
Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005.
Pater D. H., Współczesne media a relacje rodzinne, „Kultura – Media – Teologia” 21 (2015) 23-38.
Pawlak A., Rodzina w polskich serialach telewizyjnych, „Media. Kultura. Społeczeństwo” 2010, z 1, 169-185.
Popławski B., Pękała M., Historia Kina Moralnego Niepokoju, „Przegląd Powszechny” 2006, nr 2, 90-105.
Zellma A., Wizerunek małżeństwa i rodziny w popularnych polskich serialach telewizyjnych wyzwaniem dla szkolnych lekcji religii, Katecheta, 57 (2013) 9, 6-16.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: