Duszpasterstwo współczesnej młodzieży. Od bezradności ku możliwościom 5.FAK.028
Treści programowe
1. Synod 2018 (cele, założenia, definicje instrumentum laboris)
2. Młody człowiek dzisiaj - rys socjologiczno-psychologiczny
3. Kondycja religijna ludzi młodych
4. Przeprowadzenie rozpoznania: Kościół słuchający rzeczywistości
5. Wyzwania antropologiczne i kulturowe
6. Interpretacja: wiara i rozeznanie powołania
7. Wybieranie: drogi nawrócenia duszpasterskiego i misyjnego
8. Nowa ewangelizacja wśród młodzieży
9. Przesłanie Jana Pawła II do ludzi młodych
10. Przesłanie Benedykta XVI do młodzieży
11. Franciszek i jego inspiracje dla duszpasterstwa młodzieży
12. Organizacja duszpasterstwo młodzieży na przykładzie diecezji opolskiej
13. Organizacja duszpasterstwa młodzieży na przykładzie diecezji gliwickiej
14. Fenomen Światowych Dni Młodzieży
15. Zadania duszpasterskie po światowych Dniach Młodzieży
16. Miejsce młodych ludzi w Kościele
17. Parafia miejscem duszpasterstwa młodzieży
18. Wolontariat młodzieżowy szansą dla duszpasterstwa
19. Organizacja rekolekcji dla młodych (wyjazdowych, parafialnych, szkolnych)
20. Sport jako przestrzeń działalności pastoralnej wśród młodzieży
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów
zna i rozumie światowy dorobek, obejmujący podstawy
teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia
szczegółowe teologii w tym związane z duszpasterstwem młodzieży; P8S_WG, TD_WG01;
W2. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji (młodzieży) w kontekście uprawianej teologii, jej uwarunkowań i skutków; P8S_WK, TD_WK01;
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student potrafi uczestniczyć w teologicznym dyskursie naukowym związanym z wyzwaniami duszpasterskimi młodzieży; TD_UK03, P8S_UK;
U2. Potrafi wnioskować na podstawie wyników badań teologicznych, które pomagają w wypracowaniu imperatywów duszpasterstwa młodych; TD_UW04, P8S_UW;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w
rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych występujących zwłaszcza u ludzi młodych; TD_KK03, P8S_KK;
K2. Jest gotów do inicjowania działania w dziedzinie teologii na
rzecz interesu publicznego jakim niewątpliwie jest inwestowanie i troska o ludzi młodych; TD_KO02, P8S_KO;
Kryteria oceniania
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
A. Sposób zaliczenia:
• zaliczenie na ocenę
B. Forma zaliczenia:
• zaliczenie ustne związane z tematyczną prezentacją
C. Kryteria oceny
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań duszpasterstwa młodzieży oraz nie zna dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat pastoralnej posługi wśród młodych;
W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat organizacji duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej;
U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i
społecznym;
K2. Nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodzieży.
• ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i wyzwania stawiane przez Kościół duszpasterstwu młodzieży oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat misji;
W2. ma podstawową wiedzę na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, a także przynajmniej jeden pastoralny paradygmat;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodzieży.
• ocena dobra
WIEDZA
W1. Student zna pojęcia, cele i zadania duszpasterstwa młodzieży nakreślone przez Synod Biskupów w 2018 roku, oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na temat posługi wśród młodych;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat paradygmatu postępowania pastoralnego wśród młodzieży.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół prowadzenia duszpasterstwa młodzieży;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodych ludzi.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań duszpasterstwa młodzieży oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat obecności młodzieży w Kościele;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat ustaleń ojców synodalnych z 2018 roku.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej,paradygmaty działalności duszpasterskiej wśród młodzieży;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie duszpasterstwa młodzieży, zna papieskie nauczanie na temat duszpasterstwa młodych i stara się wcielać je w życie.
Literatura
1. Franciszek, Christus vivit, Posynodalna Adhortacja nt. duszpasterstwa młodzieży.
2. XV Ordinary General Assembly, Instrumentum Laboris for the Synod 2018. Young People, The Faith and Vocational Discernment, Vatican City 2018, nr 211,http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20180508_instrumentum-xvassemblea-giovani_en.html (13.11.2018).
3. P. Ochotny, M.J. Tutak, T. Wielebski (red.), Duszpasterstwo młodzieży w Polsce wobec współczesnych przemian, Warszawa 2018.
4. M. Fiałkowski, Papieża Franciszka inspiracje dla duszpasterstwa młodzieży, "Polonia Sacra" 20 (2016) nr 4, 87-99.
5. K. Pawlina, Wyzwania pastoralne po Światowych Dniach Młodzieży, "Warszawskie Studia Teologiczne" 29 (2016) nr 4, s. 112-123.
6. J. Przybyłowski, Duszpasterstwo młodzieży i nowa ewangelizacja, "Studia Włocławskie" 1 (1998), s. 142-154.
7. Młodzież 2016 – religijność młodych spada, https://ekai.pl/mlodziez-2016-religijnosc-mlodych-spada/ (25.05.2018).
8. A. Długosz, Młodzieży duszpasterstwo, w: Leksykon teologii pastoralnej, R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski (red.), Lublin 2006, s. 511-515.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: