Pedagogika specjalna, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne (2-PRK-PSP-S.M.5.PP) | |
jednolite magisterskie stacjonarne, 5-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyInformacje ogólne Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się działalnością dydaktyczną i badawczą. Jeśli chcesz być dobrze przygotowany do życia i zawodu, ciekawie spędzić studia, odbyć ciekawe praktyki i „staże”, w Polsce (część z nich realizować w ramach programu „Most” na innych uczelniach w kraju) i za granicami naszego kraju (np. w ramach programu ERASMUS), to wybierz studia w INP w Uniwersytecie Opolskim. Czego uczy się na Pedagogice specjalnej, studia jednolite magisterskie, profil praktyczny? Charakterystyka ogólna studiów Pedagogika specjalna stanowi dyscyplinę, której przedmiotem zainteresowania są osoby z niepełnosprawnościami na różnych etapach rozwoju i w różnych okresach życia, osoby, które wskutek dysfunkcji i uszkodzeń mają trudności w wypełnianiu codziennych życiowych zadań i z uwagi na specyficzne potrzeby wymagają specjalistycznie przygotowanej kadry, w tym zwłaszcza kadry pedagogicznej, posiadającej kompetencje do pracy z dziećmi i młodzieżą. Program kierunku Pedagogika specjalna wypełnia wymagania sformułowane przez Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (określone w standardach kształcenia nauczycieli), co oznacza, że zapewnia absolwentom uzyskanie przygotowania pedagogicznego uprawniającego do zajmowania stanowiska nauczyciela i uprawnienia pedagoga specjalnego. Przebieg studiów: Studia trwają 5 lat (10 semestrów) i obejmują zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia, ćwiczenia metodyczne i seminarium dyplomowe) oraz praktyki zawodowe. Plan studiów zakłada, że student realizuje przedmioty pogrupowane w następujące moduły: 1. Moduł przedmiotów podstawowych: Psychologia ogólna, Pedagogika ogólna, Socjologia, Filozofia, Biomedyczne podstawy rozwoju, Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży, Procesy komunikacji społecznej, Pedagogika społeczna, Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, Prawo oświatowe i podstawy prawe pracy pedagoga specjalnego, Kultura języka 2. Moduł przedmiotów kierunkowych: Podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, Pedagogika specjalna, Teoretyczne podstawy wychowania, Teoretyczne podstawy kształcenia, Diagnostyka pedagogiczna, Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole, Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej, Szkoła jako środowisko wychowawcze, Specjalne potrzeby edukacyjne - aspekty pedagogiczne i prawne, Zaburzenia w rozwoju u dzieci i młodzieży, Teoretyczne podstawy edukacja integracyjnej i włączającej, Diagnostyka w pedagogice specjalnej, Opieka i wsparcie osób dorosłych z niepełnosprawnością, Podstawy logopedii, Metodologia badań pedagogicznych, Badania pedagogiczne w literaturze obcojęzycznej, Zaburzenia ze spektrum autyzmu, Psychospołeczne funkcjonowanie osób dorosłych z niepełnosprawnością 3. Moduł przedmiotów dydaktyczno-metodycznych: Emisja głosu, Pierwsza pomoc przedmedyczna, Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych, Dydaktyka specjalna, Metodyczne aspekty edukacji integracyjnej i włączającej, Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, Projekty na rzecz inkluzji społecznej, Programy wychowawcze w edukacji integracyjnej i włączającej, Organizacja edukacji włączającej, Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych, Poradnictwo i praca z rodziną dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Podstawy kształcenia praktycznego 4. Moduł przedmiotów do wyboru. W ramach tego modułu przygotowano szeroką ofertę przedmiotów do wyboru (student wybiera 17 przedmiotów z listy 47 przedmiotów) poszerzających wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w trzech alternatywnych zakresach:
Grupy powstaną w przypadku zapisania się do nich co najmniej 20 studentów. 5. Moduł przedmiotów kształcenia ogólnego: Wychowanie fizyczne, Technologie informacyjne, Kursy zmienne ogólnouczelniane, Lektorat, Seminarium dyplomowe, Statystyka, Kurs w języku obcym nowożytnym. 6. Praktyki. Student jest zobowiązany do realizacji ogółem 350 godzin praktyk zawodowych. Przewidziano 5 praktyk śródrocznych po 30 godz. w semestrach: III, IV, V, VI i VIII i 2 praktyki ciągłe po 100 godz., które będą się odbywały w okresie wakacyjnym lub we wrześniu, a są przypisane do semestru VII i IX. Posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe:
Absolwent kierunku Pedagogika specjalna posiada następujące kompetencje zawodowe:
Co można robić po tych studiach ? Absolwent pedagogiki specjalnej uzyskuje tytuł magistra i jest przygotowany do organizowania opieki, wychowania i terapii osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Obecnie szkolnictwo dla osób niepełnosprawnych staje się coraz bardziej integracyjne i dlatego zmniejsza się liczba uczniów przebywających w szkołach segregacyjnych a zwiększa liczba osób niepełnosprawnych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Dlatego pedagog specjalny jest potrzebny we wszystkich typach szkół, do których uczęszczają dzieci i młodzież o różnych dysfunkcjach. Absolwenci znajdą zatrudnienie m.in. w:
Kontynuowanie nauki na III stopniu studiów Absolwent ma możliwość kontynuowania kształcenia na studiach podyplomowych i studiach doktoranckich w zakresie nauk społecznych i humanistycznych. Cudzoziemcy Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: hello@uni.opole.pl tel. +48 77 452 7496, +48 77 452 7292 Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą) adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8,9 45-054 m. Opole |
Kierunki studiów
> Wszystkie studia
> Pedagogika specjalna
> Pedagogika specjalna, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Magisterium z pedagogiki specjalnej
Absolwent może ubiegać o przyjęcie na studia doktoranckie oraz na studia podyplomowe
Absolwent odbył kształcenie zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela określonym w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2 sierpnia 2019 r., poz. 1450). Uzyskał przygotowanie do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego. Absolwent ukończył dodatkowy moduł przedmiotów z zakresu Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnoprawnością intelektualną (kursy stale w wymiarze 720 godz.).
Może być zatrudniony/a w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych i innych formach wychowania i kształcenia jako nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego z uwzględnieniem realizacji zadań zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych, np. na stanowisku asystenta nauczyciela, pomocy nauczyciela. Posiada kwalifikacje umożliwiające zajmowanie stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Ponadto ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych przeznaczonych dla nieletnich z niepełnosprawnością intelektualną oraz do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w powyższych ośrodkach, jak również posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w szkołach i innych placówkach oświatowych. Może również znaleźć zatrudnienie w placówkach pozaoświatowych (np. prowadzonych przez organizacje pozarządowe, służbę zdrowia, pomoc społeczną) przeznaczonych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności na stanowisku pedagoga specjalnego.
Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie:
https://rekrutacja.uni.opole.pl