Język angielski w turystyce - profil praktyczny, I stopień, 3-letnie, stacjonarne (1-PRK-JAT-S.L.3.PP) | |
I stopnia stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnySTUDIUJ JĘZYK ANGIELSKI W TURYSTYCE NA PROFILU PRAKTYCZNYM Język angielski w turystyce – profil praktyczny to nowoczesny i pionierski w skali kraju projekt Uniwersytetu Opolskiego, który łączy w sobie typowe zajęcia o charakterze akademickim na Uniwersytecie z całym szeregiem praktycznych ćwiczeń, konwersatoriów i praktyk zawodowych, odbywających się poza murami UO – w środowiskach typowych dla branży turystycznej. Pierwsze trzy semestry studiów są podzielone na dwie części: akademicką (10 tygodni zajęć na UO) i praktyczną (pozostała część semestru).W ramach tych semestrów studenci realizują łącznie 450 godzin praktyk zawodowych. W semestrze 4 studenci przechodzą staż (łącznie 480 godz.) w hotelach, biurach turystycznych, biurach podróży lub usługach administracyjnych w wybranych przedsiębiorstwach turystycznych. W semestrze 5 i 6 studenci pracują nad pracą dyplomową osadzoną w profilu praktycznym. Oprócz przedmiotów podstawowych związanych z rozwijaniem umiejętności językowych w języku angielskim, który na 3 roku osiąga poziom zaawansowania C1, studenci poznają tajniki funkcjonowania szeroko pojętego przemysłu turystycznego, między innymi takie zagadnienia jak: – podstawy turystyki oraz hotelarstwa Dodatkowo, studenci rozwijają drugi język obcy na poziomie B2. Typowo akademicką część studiów prowadzą wyłącznie pracownicy Wydziału Filologicznego UO – najwyższej klasy specjaliści od nauczania sprofilowanego języka angielskiego, natomiast branżową część studiów prowadzą zarówno wykładowcy akademiccy (zatrudnieni poza Wydziałem Filologicznym UO) jak i praktycy (przedsiębiorcy), w większości albo pracujący na co dzień albo regularnie współpracujący z przemysłem turystycznym. Część z zajęć odbywa się wręcz w siedzibach hoteli, w biurach podróży współpracujących z Uniwersytetem w rozmaitych projektach edukacyjnych, a także w plenerze (np. pilotaż turystyczny). Zajęcia na studiach stacjonarnych odbywają się od poniedziałku do piątku. Wybrane zajęcia prowadzone są w formule zdalnej, pozostałe w salach wykładowych UO. Wszyscy wykładowcy są dostępni dla studentów na dyżurach w celu omówienia kwestii merytorycznych odnoszących się do poszczególnych przedmiotów. Studia licencjackie kończą się obroną licencjacką i uzyskaniem stopnia licencjata. Dla osób pragnących kontynuować edukację na studiach II stopnia, Uczelnia oferuje szereg magisterskich studiów filologicznych lub niefilologicznych, które mogą okazać się przydatne do pracy w branży turystycznej. ZALETY STUDIÓW PRAKTYCZNYCH Najważniejszą cechą wyróżniającą ten typ studiów spośród wszystkich innych typowo akademickich jest ich praktyczny charakter, tj. łączenie zajęć akademickich, podczas których zdobywa się szereg kompetencji niezbędnych do pracy w turystyce, z praktykami zawodowymi w branży turystycznej w trakcie pierwszych czterech semestrów. Uczelnia współpracuje z opolskimi hotelami (m.in. z Hotelem ‘Kamienica’), z biurami podróży (m.in. ‘Almatur’ i ‘Retman’), a także z przewoźnikiem turystycznym i biurem turystycznym ‘Sindbad S.A.’ – największym przewoźnikiem międzynarodowym w Polsce i jednym z największych w Europie! Dodatkowo, i to już na I roku studiów, studenci odbywają obowiązkowy 36-godzinny kurs na wychowawcę wypoczynku, w trakcie którego nabywają stosowne kompetencje do pracy z dziećmi i młodzieżą na zorganizowanych koloniach i obozach. Za tę część edukacji odpowiadają doświadczeni wykładowcy z Instytutu Nauk Pedagogicznych UO oraz ze Studium Wychowania Fizycznego oraz praktycy – ratownicy medyczni (prowadzący warsztat udzielania pierwszej pomocy medycznej). Kurs na wychowawcę wypoczynku kończy się certyfikatem Kuratorium Oświaty. PERSPEKTYWY WYJAZDOWE: MOBILNOŚĆ, STAŻE Nasi studenci mogą uczestniczyć w programie wymian Erasmus+ oferowanym przez Uniwersytet Opolski, który pozwala na studiowanie za granicą przez jeden lub dwa semestry, rozwijając umiejętności komunikacji w języku obcym, poznając kulturę odwiedzanego kraju i zdobywając zawodową wiedzę przy pomocy języka obcego. Mamy partnerów, między innymi, w Chorwacji, na Cyprze, w Czechach, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Łotwie, Litwie, Macedonii, Malcie, Niemczech, Rumunii, Serbii, Słowacji, Turcji, na Węgrzech i we Włoszech. Studenci mogą również brać udział w wizytach studyjnych związanych z programem studiów i odbywać staże za granicą. (więcej informacji na stronie www.erasmus.uni.opole.pl). PERSPEKTYWY KARIERY ZAWODOWEJ Absolwenci kierunku Język angielski w turystycesą przygotowani do pracy w szeroko pojętym przemyśle turystycznym, szczególnie w tych jego sektorach, w których konieczna jest praktyczna znajomość języka angielskiego na poziomie biegłym komunikacyjnie i znajomość drugiego języka obcego. Mogą to być rozmaite hotele, hostele, motele, pensjonaty turystyczne, biura podróży, agencje turystyczne, przewoźnicy turystyczni, biura/centra informacji turystycznej oraz PTTK, oddziały w biurach lokalnych, krajowych i międzynarodowych przedsiębiorstw turystycznych. Kierunek w pełni dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami. SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE O KIERUNKU Wydział Filologiczny http://wfil.uni.opole.pl/jezyk-angielski-w-turystyce/ Cudzoziemcy Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: hello@uni.opole.pl tel. +48 77 452 7496, +48 77 452 7292 Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą) adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8,9 45-054 m. Opole |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Efekty kształcenia
Kwalifikacja pełna na poziomie szóstym Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Absolwent/ka kierunku Język Angielski w Turystyce zna i rozumie:
• pozycję i znaczenie języka angielskiego i studiów filologicznych w sferze biznesowej, kulturalnej, ekonomicznej, informatycznej, prawnej, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi ruchu turystycznego
• słownictwo, gramatykę, struktury i stylistykę w języku angielskim na poziomie C1; język angielski specjalistyczny wykorzystywany w obsłudze ruchu turystycznego
• techniki wykorzystywane w negocjacjach, komunikacji, wygłaszaniu prezentacji, analizie i interpretacji tekstów
• konkretną terminologię i techniki wykorzystywane w pisaniu, analizie krytycznej, słuchaniu, mówieniu i czytaniu w języku angielskim w celu rozwiązania konkretnych problemów; sposoby wyrażania konkretnych rodzajów informacji
• językowe, prawne i etyczne uwarunkowania swojej działalności zawodowej wynikającej ze studiowanej dyscypliny
• zasady prawa autorskiego i jego ochrony w odniesieniu do różnych wytworów kultury
• zasady organizacji i funkcjonowania instytucji związanych z turystyką
• prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z turystyką
• metody diagnozowania potrzeb odbiorców działań promocyjno-reklamowych w turystyce i oceny jakości usług, z uwzględnieniem aspektów psychologicznych, socjologicznych i marketingowych
• metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w turystyce
• geograficzne, historyczne i kulturowe aspekty niezbędne w obsłudze ruchu turystycznego, w tym elementy historii sztuki
• gatunkowe, pragmatyczne i stylistyczne reguły mówionych i pisanych gatunków wypowiedzi, typowe dla obsługi ruchu turystycznego
Absolwent/ka kierunku Język Angielski w Turystyce potrafi:
• stosować różne zwroty, struktury i zasady stylistyczne w celu sformułowania i rozwiązania problemów lub ukończenia zadań o charakterze formalnym lub zawodowym zarówno w formie pisemnej jak i ustnej
• być innowacyjny w rozwiązywaniu zadań poprzez właściwy wybór, ocenę i analizę pozyskanych informacji
• rozpoznawać i pisać różne rodzaje tekstów specjalistycznych oraz tworzyć własne, spójne i logiczne argumenty oraz formułować wnioski
• przeprowadzić podstawowe badania, poszukiwania, analizę, dobrać oraz użyć informacje posługując się różnymi źródłami, metodami i umiejętnościami informatycznymi
• samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z turystyką
• samodzielnie planować, organizować i realizować typowe projekty związane z turystyką
• czytać, słuchać i tworzyć teksty w języku angielskim oraz przygotowywać prezentacje odnoszące się do tematów związanych z obsługą ruchu turystycznego, posługując się formalnymi źródłami
• posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1, ze szczególnym zwróceniem uwagi na słownictwo specjalistyczne, terminy zawodowe, pojęcia techniczne, żargon, wymowę itp., szczególnie podczas, słuchania, pisania, czytania i mówienia
• formułować problemy badawcze i stosować właściwe narzędzia i metody umożliwiające przeanalizowanie ich i omówienie z innymi specjalistami
• brać udział w debatach, negocjacjach i rozmowach oraz zaprezentować i ocenić różne opinie i stanowiska związane z danym tematem
• w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie (w języku polskim i angielskim), na tematy dotyczące wybranych zagadnień związanych z obsługą ruchu turystycznego, korzystając zarówno z dorobku nauk filologicznych jak i innych dyscyplin
• uczestniczyć w komunikacji biznesowej związanej z obsługą ruchu turystycznego (tworzenie korespondencji, prowadzenie rozmów, sporządzanie dokumentacji itp.), w języku polskim i angielskim
• podejmować działania grupowe mające na celu rozwijanie sprawności językowych i technik studiowania zapewniających powodzenie w nauce i pracy
• planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole
• organizować wypoczynek dzieci i młodzieży
• samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
• posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2
Absolwent/ka kierunku Język Angielski w Turystyce ma gotowość do:
• ustalania priorytetów podczas realizacji różnych zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową
• krytycznej oceny i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań; działania w stresujących sytuacjach jak przemówienia publiczne, dawanie prezentacji czy debatowanie
• krytycznej oceny własnych kompetencji i wiedzy oraz ciągłego doskonalenia swoich umiejętności, w tym językowych, w trakcie realizowania działań zawodowych
• akceptacji różnic językowych i kulturowych i uznawania ich za naturalne uwarunkowania zawodowe
• uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego oraz międzynarodowych wydarzeniach, (współ)organizowania otwartych wydarzeń publicznych, dyskusji i prezentacji
• przestrzegania zasad etyki zawodowej i rozwijania własnych sprawności językowych w zakresie języka angielskiego w drodze kształcenia ustawicznego
• podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości swojej pracy